Data analyse toepassen in de praktijk

Data analyse toepassen in de praktijk

Data analyse

Het onderzoeken van informatie dat verkregen wordt via online verkeer wordt ook wel data analyse genoemd. Elke keer als we gebruik maken van internet, laten we een behoorlijke hoeveelheid informatie achter welke waardevol is voor bedrijven en ondernemingen. Daarnaast maken ook diverse onderzoeksinstituten en bijvoorbeeld zorginstellingen gebruik van data analyse. Ze geven ons meer inzicht over de verzamelde informatie en zetten deze aan de hand van diverse processen om in bruikbare data. Deze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om meer tegemoet kunnen komen aan de wensen van een doelgroep, maar met data analyse kunnen er ook voorspellingen worden gedaan van wat er in de nabije toekomst belangrijk wordt. Om deze data effectief in te kunnen zetten, moet deze eerst bewerkt worden. Data analyse bestaan dan ook uit het doorlopen van een aantal stappen. Hierbij kun je denken aan het modelleren en structureren van de data die voorhanden is.

 

Waardevolle informatie verzamelen met data analyse

Het analyseren van verschillende soorten data is nodig om meer inzicht te krijgen in de wensen van de klant. Maar, data analyse wordt ook toegepast binnen de bedrijfsstructuur zelf. Bijvoorbeeld door werkprocessen meer efficiënt te kunnen maken of om een oplossing te vinden voor complexe vraagstukken. De werkwijze van een onderneming kan op deze manier niet alleen verfijnd worden, maar data analyse kan ook eventuele risico’s voor de toekomst beperken of uitsluiten. Data analyse wordt ook gebruikt voor het effectief inzetten van marketingcampagnes. Door de verkregen informatie is het mogelijk om te achterhalen wat de trends zijn voor nu, maar kan er ook ingespeeld worden in wat nog populair wordt. Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer bedrijven gebruik maken van het analyseren van verkregen informatie.

 

Data filteren met data analyse

Tijdens de processen die doorlopen worden tijdens de analyse, wordt de data gesorteerd en gefilterd op relevantie. Daarna richt data analyse zich op het zoeken naar onderlinge verbanden in de overgebleven informatie. Dit is mogelijk als er door de analyse een goed inzicht is ontstaan in de data die van toepassing is op het betreffende bedrijf. Pas als de informatie voldoende gefilterd en zuiver is, moet deze worden voorbereid op het gebruik in de praktijk. Dit proces wordt ook wel data mining genoemd. Data analyse is een diepgaand onderzoek naar de verschillende soorten informatie die een bedrijf verzameld. Door deze uiteen te leggen kunnen ze uiteindelijk succesvol toegepast worden. Dit gebeurd door vooraanstaande of Internationale bedrijven, maar ook steeds meer door kleine ondernemers zoals webshops en online marketingbureaus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *